Oyun Tabanlı Eğitimi Diğerlerinden Ayıran 4 Özellik

Oyun tabanlı eğitim ile ilgili bir önceki yazdığım yazıya ek olarak klasik eğitimlerden ayrışan yönlerine odaklanacağım. Bir önceki yazıya buradan ulaşabilirsiniz.

Öncelikle klasik eğitimdeki metoda baktığımızda bir eksiklik göze çarpıyor. O da uygulama. Klasik eğitimler (daha dar kapsamlı incelersek) yanı sınıf eğitimlerinde belirli bir dökümanın projeksiyon veya her hangi bir monitör üzerinden görsel yansıması ve aktarıcının işitsel olarak iletişimi söz konusu. Bu iletişim içerisinde katılımcılar akıllarına takılan soruları (özellikle uygulama esnasında oluşabilecek soru işaretlerini) iletirler ve karşılığında uygun yanıt alırlar. Metod aynen bu şekilde yıllardır işlemektedir. Konu her ne olursa olsun power point ve iyi bir hatip ile bilgiler katılımcılara aktarılmaktadır.

Uygulama konusunda sıkıntı yaşanabilecek bazı konular ise (özellikle teknik konular) simülasyon eğitimi sayesinde verilir. Bu labaratuvar ortamı denen öğretilen şeyin uygulama sahasına benzer bir alanda gerçekleşir. Bu sayede katılımcı karşılaşabileceği sorunları yakalar ve doğrusunu öğrenir. Bu simülasyon eğitiminde bireyin duyduğu ve gördüğü şeyi bir de deneyimlemesi esas alınır. Bu sayede öğrenmede pekişme olsun. En iyi öğretim biçimi olmasına rağmen pek kullanılmaz. Aslında kullanılamaz. Mesela her konuyu simülasyona dökemezsiniz. Bazı karar alma sahneleri kurgular ve o konuda bir eğitim gerçekleştirebilirsiniz. Mesela işe alımlarda uygulanan grup mülakatlarında sıkça karşılaşılır. Belirli bir konuda katılımcıların tepki, karar alma, liderlik etme gibi vasıfları gözlenir. Her ne kadar eksiklerle dolu bir deneme olsa da yine de fikir verebilmesi açısından kullanışlıdır. (bu konuda tezimi çürütecek her konuyu yorumda belirtebilirsiniz)

yaparak öğrenme

Oyun tabanlı eğitim de simülasyona benzeyen bir sistemde doğrudan katılımcının uygulaması ile gelişir. Metod doğrudan katılımcının yaparak öğrenmesini sağlamaktır. Burada en önemli şey danışman tarafından doğru ihtiyaç analizi ve ihtiyaca yönelik kurgu hazırlamasıdır. Yani kurgu yine Gamification (oyunlaştırma) gibi işlemektedir.

 

Oyun tabanlı eğitimi klasik eğitimlerden ayıran en genel 4 özellik


icon-90@2x

 

Yaparak Öğrenme

Öğrenme piramidinin en üst seviyesi yaparak öğrenmedir. Bu sayede öğrenilen bilginin %90 oranında akılda kalacağı ispat edilmiştir. Sadece dinleyerek öğrenmeye göre 5 katı ve görerek yapılan öğrenmeye göre de 3 katı daha kalıcı bir sistemdir.

ok hander

 

Metaforik

Hazırlanan eğitimde kullanılan metaforlar daha hızlı idrak etmeyi sağlar ve öğrenilen beceriyle ilgili değerlendirme yapılmasına imkan tanır. Sadece konu odaklı olmadığı için genel anlamda bu düşünce becerisinde gelişim olur.

emoji

 

Eğlenceli

Yetişkin eğitimlerindeki en büyük handikap, sıkılma ve ilgi dağılması halidir. Eğlenceli olan oyun tabanlı öğrenme sayesinde ilgi kaybı ve sıkılma sorunu ortadan kalkmış oluyor. İçeriğinde bulunan oyuncak ve oyunsal öğeler bireyin eğitime olan ilgisini arttırır. Bu sayede daha istekli bir öğrenim zemini hazırlanmış olur.

GlassesVectorIllustration

 

Gözleme Dayalı

Klasik eğitimde yazmak, dinlemek ve görmek gibi eylemler olduğu için gözlem yalnızca sınavlar ile yapılabiliyor. Oyun tabanlı öğrenmede bizzat eğitim esnasında yapılan gözlemler ile bireyin gelişimi analiz edilebiliyor.

Yalnızca bu 4 fark ile klasik eğitimlerden daha üstün olduğunu anlayabiliriz. Eğitimlerde kullanılan metaforlar, hikayeler ve oyuncaklar katılımcıyı doğrudan “yapmaya” iterken, aynı zamanda öğrendiklerini kalıcı hale getirmeyi sağlar. Bu sayede zihinde kalıcı hale gelir. Önemli olan Case Study (Vaka çalışması) deki gibi tek bir konuda nasıl karar aldığı değil, aksine genel olarak karar alma mekanizmasının gelişip gelişmediğidir. Çünkü oyun tabanlı eğitim bireylerin düşünce becerilerinde gelişim sağlar. Bu sayede her türlü konuda üstün karar alabilen bir yapıya sahip olunur.


Bir Cevap Yazın